Společné pobyty v přírodě
Tento praktický průvodce je určen pouze pro Vás, rodiče. Nečtěte z něj svým dětem!!! Neberte jim prostor pro vlastní prožitek a moment překvapení. Děkujeme Vám za Vaši důvěru, všechno potřebné se děti včas ve školce dozvědí.
11.1. Smysl, vznik a historie
Jedná se o společné pobyty rodin s dětmi navštěvujících naši WMŠ s třídními učitelkami. Hlavním cílem je umožnit vzájemné poznávání se, sdílení výchovného působení a rodiče mohou vidět i to, jak se dítě chová ve skupině ostatních dětí. První společné pobyty v přírodě proběhly v roce 1994 díky velkému nadšení tehdejší ředitelky WMŠ a rodičů pro uvedení této myšlenky do života. Setkání má stanovený časový rámec (obvykle jeden týden), rozvrh dne i téma. Probíhá nejčastěji v období Letnic, kdy kvalita tohoto období může být dobře využita pro rozvíjení myšlenky utváření společenství. V následujících obdobích je pak možné těžit ze společně získaných zážitků. Akci povoluje ředitelka WMŠ. Příprava pobytu probíhá pod vedením třídním učitelek, vše důležité a potřebné (rytmus, řád…potřebné vybavení…) se sděluje na třídních schůzkách.
11.2. Dítě na společném pobytu
- dítě při společném pobytu v přírodě intenzivně posiluje svoje fyzické tělo
- děti velmi posilují sociální vztahy mezi sebou, ale i ve vztahu k dospělému
- témata – se mohou vztahovat k charakteru místa, období, vyprávěné pohádce, pověsti či příběhu…
- rozvrh dne – dopoledne je téměř totožný s rytmem v mateřské škole, veškeré aktivity probíhají venku, dovnitř se uchylujeme pouze v případě velmi nepříznivého počasí, pouze za přítomnosti paních učitelek
- děti zažívají nové hranice a pravidla, je to pro ně zkouškou po roce ve školce
- programu se účastní pouze děti které právě navštěvují mateřskou školu, ne děti mladší, ani starší
11.3. Rodič a jeho role při společném pobytu
Bez přítomnosti rodičů není možný pobyt dítěte na této akci. Pomoc rodičů je velmi vítaná a žádoucí. Rodiče mohou, na žádost třídních učitelek pomoci s organizačním zajištěním.
- Najít místo – vždy po konzultaci s paní učitelkou. Rozhodující by měla být cena pobytu, příroda v nejbližším okolí, kapacita ubytovacího zařízení a jeho vhodnost pro rodiny s dětmi ( samostatné pokoje pro rodiny, společenská místnost…), bezpečnost budovy a nejbližšího okolí pro děti, vstřícný personál, zdravá kuchyně, (pozor na platby za neobsazená místa a podmínky storna)
- personální zajištění – pomoc ze strany rodičů - zdravotník, zástupce rodičů pro podpisování smluv,…
- Na první večerní schůzce v místě pobytu je vhodné zopakovat dohodnutá pravidla – co, kdy, kde, jak…zvláště důležité je např. předávat si děti z ručky do ručky, stanovit rozvrh dne, předběžný rozvrh týdne, vybrat z řad rodičů zástupce pro komunikaci s personálem i učitelkami a rodiče zaručují dodržování pravidel stanovených na této schůzce
- rodiče pro své dítě zajišťují dostatečný čas na regeneraci v náročném týdnu
- Odpolední program zajišťují rodiče po konzultaci s učitelkami ( ve spolupráci).
- Večerní čas je určen pro společné rukodělné tvoření (šití skřítků a jiných lesních bytostí,…), sdílení výchovných a dalších témat, přípravu divadelního představení, které rodiče připravují a hraje se na konci týdne. Téma pohádky je vždy dáno po dohodě s třídními učitelkami.
- Rodiče po večerech pro své dítě chystají lesní bytost, skřítka, vílu, kterou mohou ušít, nebo vyřezat ze dřeva a tu děti na konci týdne naleznou v domečcích, které si celý týden staví v lese
- Rodiče pro děti celý týden připravují pohádku, kterou jim poslední den společného pobytu zahrají