Adventní období a vánoční čas (prosinec)

Tento praktický průvodce je určen pouze pro Vás, rodiče. Nečtěte z něj svým dětem!!! Neberte jim prostor pro vlastní prožitek a moment překvapení. Děkujeme Vám za Vaši důvěru, všechno potřebné se děti včas ve školce dozvědí.

6.1. Smysl, vznik a historie slavnosti

Adventní období zahajuje adventní slavnost. Toto láskyplné roční období se nese v duchu něhy, radosti, laskavosti a společné blízkosti pod záštitou archanděla Gabriela.  Advent byl pro naše předky časem očekávání velké události – zrození nového života uprostřed panující vlády tmy, uprostřed noci, uprostřed chladné a člověku nepřívětivé zimy.Součástí adventního období je mnoho svátků. Svatý Mikuláš naší školku navštěvuje potají a zanechá pro děti nadílku, kterou děti objeví den poté.

Snažíme se s dětmi adventní období prožívat v atmosféře tajemného očekávání na slunce zrození. Vánoční hra je již několik let malou pozorností celého kolegia pro děti wmš, jako vánoční dárek.

6.2. Nosný příběh

 Dětem jsou čteny adventní příběhy o putování Marie a Josefa do Betléma a hrají dětskou vánoční hru.

6.3. Dítě a slavnost

a) Adventní slavnost

  • slavnost je na začátku adventního období. Děti prochází spiralou z chvojí do středu a zpět v doprovodu anděla a hudby.
  • slavnost probíhá v přítomnosti rodičů
  • U této slavnosti je velmi vhodné nechat působit určité tajemné kouzlo slavnosti a nechat děti dojít k vlastnímu prožitku a neprozradit jim, jak konkrétně bude slavnost probíhat. Slavnost začíná ve tmě, rodiče jsou nablízku, všude velmi silně působí tajemno a postupně rozsvícené svíčky prosvětlují tmu.
  • Na začátku slavnosti vyčkáváme na příchod anděla. Okolí většinou ani nedutá, slyšet jsou jen jemné tóny hudby a zpěvu našeho malého sboru. Anděl lehounce našlapuje a nese zapálenou svíci, kterou zapálí velkou svíčku uprostřed spirály z chvojí. Děti od učitelky postupně dostanou své svícínky a anděl si je po jednom odvádí doprostřed spirály, kde jim anděl svíci zapálí a odvede je spiralou zpět.
  • Děti si odnesou svůj svícínek domů.

b) Adventní období

  • S dětmi si v rytmické části přehráváme vánoční příběh o narození Ježíška.
  • Pečeme s dětmi vánoční cukroví
  • Nazdobíme s dětmi třídu, popřípadě nazdobíme stromeček, věnec
  • Děti s paní učitelkou nachystají své svícínky.

6.4. Rodič a slavnost

a) Adventní slavnost

  • mohou pomoci sehnat vhodnou osobu pro roli anděla, tj. osobu pokud možno mladou a krásnou, neboli andělskou. Tato osoba by neměla být dětem známa.
  • před slavností pomohou sehnat chvojí na adventní spirálu, případně adventní věnec
  • pomohou s přípravou a s úklidem třídy před i po slavnosti.  Je také nutné, aby s úklidem a samozřejmě ani s přípravou třídy děti nepomáhaly, aby bylo zachováno tajemství této slavnosti a děti si odnášely celistvý obraz.
  • zajistí pěvecký sbor ze strany rodičů, který celou slavnost podkresluje jemně hranými a zpívanými adventními písněmi. 
  • Podle potřeb jednotlivých tříd se podílejí na výrobě svícínků, přinesením vhodného materiálu

b) Vánoční hra

  • v posledním adventním týdnu koleium wmš zahreje pro děti ze školky příběh o narození Ježíška